MAJLIS AYAHANDA NEGERI SEMBILAN-MANS


counter

Monday, May 5, 2014

MEMBACA MELAHIRKAN MASYARAT INOVATIF

MAJLIS AYAHANDA NEGERI SEMBILAN-MANS

Masyarakat atau bangsa yang mempunyai tradisi budaya membaca yang mantap akan memiliki sikap positif dan meletakkan komitmen tinggi terhadap kesediaan meneroka maklumat serta ilmu pengetahuan yang baharu. 

Budaya membaca dan ilmu adalah ciri pembangunan budaya dalam masyarakat yang berorientasikan pendidikan serta keilmuan. 


Bentuk pemikiran kreatif, dinamis 

Ahli falsafah Inggeris, Lord Bacon, berkata membaca menjadikan seseorang berisi. Membaca adalah aktiviti yang boleh membangunkan intelektual, membentuk pemikiran kreatif dan dinamis serta dapat melahirkan masyarakat progresif serta berdaya saing. 

Pemikiran bernas dan matang diperoleh hasil pembacaan ini penting kepada negara yang sedang menuju ke arah pembangunan pesat. 

Orang Arab menganggap amalan membaca seumpama sedang berbicara mengenai seorang yang setia dan jujur atau seorang pemimpin yang membimbingnya kepada jalan kebenaran dengan tujuan suci. Ada ulama menganggap membaca seumpama sedang bercakap dengan sekumpulan ulama dan orang pintar. 
Seorang tokoh Islam, al-Jahiz, mempunyai komitmen yang tinggi terhadap ilmu. Beliau mati akibat tertindih buku yang disimpan di sekelilingnya. Ulama silam mengumpamakan buku seperti teman setia, pemimpin, ulama dan orang pintar. 

Oleh itu, ulama dan cendekiawan Islam menunjukkan komitmen dan kecintaan pada ilmu pengetahuan. Masyarakat membaca dan berlumba-lumba menguasai ilmu dapat menyesuaikan dirinya dengan tujuan asal ia diciptakan oleh Allah SWT. 

Minat dan tabiat membaca boleh dipupuk dalam masyarakat. Namun, untuk mewujudkan negara mempunyai rakyat yang menjadikan membaca sebagai amalan hidup bukanlah mudah. Ia membabitkan kesedaran mendalam. 

Sedar kepentingan membaca 

Walau apa juga cara dilaksanakan kerajaan untuk menyedarkan rakyat kepentingan membaca, jika rakyat tidak mengendahkannya segala usaha kerajaan bagaikan mencurah air ke daun keladi. 

Antara cara yang paling baik untuk memupuk budaya membaca adalah melalui usaha melatih dan membimbing kanak-kanak dengan amalan membaca. Ibu bapa, guru, ulama, penulis, pustakawan dan media massa seharusnya memberi komitmen dan menggembleng tenaga dalam usaha ini. 

Membaca satu tuntutan dan amalan suci dalam Islam. Ia lahir daripada falsafah iqra. Setiap Muslim seharusnya menyahut dan melaksanakan perintah ini. Umat Islam tidak mungkin dapat mencapai kemajuan di dunia dan akhirat jika mengabaikan perkara ini.

No comments: