MAJLIS AYAHANDA NEGERI SEMBILAN-MANS


counter

Thursday, October 4, 2012

BERANI KERANA BENAR



Rasulullah SAW bersabda: "Kamu lebih mengetahui mengenai urusan keduniaan kamu sendiri." (Riwayat Bukhari dan Muslim) 

Islam adalah agama yang mudah dan ia memberikan kebebasan kepada umatnya untuk mengeluarkan pendapat terutama dalam urusan menyentuh hal keduniaan seperti dasar peperangan, urusan pentadbiran, pertanian, perekonomian dan sebagainya. 

Berfikiran terbuka akan membolehkan kita mudah diterima oleh orang lain dan ini akan merapatkan lagi hubungan antara satu sama lain apalagi jika sikap ini dimiliki pemimpin dengan rakyatnya. 

Dalam mengekalkan keharmonian dan keamanan hidup bermasyarakat, setiap individu hendaklah mengamalkan sikap berani kerana benar iaitu sesiapa yang melihat berlakunya penyimpangan dari perkara sebenarnya maka hendaklah ditegur dan dinasihati dengan cara yang baik. 

Orang yang ditegur itu pula mestilah bersikap terbuka untuk menerima kenyataan dan memperbaikinya demi demi kebaikan semua pihak. 

Rasulullah SAW bersabda: “Permudahkanlah semua urusan dan jangan menyusahkannya, berilah khabar gembira dan janganlah membuat sesuatu yang menyebabkan orang lain lari.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim) 

Islam adalah agama yang mudah dan senang diamalkan oleh setiap golongan, oleh itu hendaklah ia dipermudahkan dan janganlah dijadikan sebagai sesuatu bebanan. 
Umat Islam hendaklah sentiasa menyampaikan perkhabaran yang menggembirakan dan janganlah menimbulkan perkara yang membawa kepada kesulitan hidup. 

Islam menuntut umatnya berdakwah ke jalan Allah dengan penuh hikmah dan bijaksana supaya ia boleh diterima dengan mudah dan rela... 

No comments: