MAJLIS AYAHANDA NEGERI SEMBILAN-MANS


counter

Friday, September 28, 2012

MISI DAN VISI KAMI AL-EHSAN MALAYSIA




























MISI DAN VISI AL-EHSAN MALAYSIA... 

Kami berikrar dengan bersungguh-sungguh untuk mendukung hala tuju AL-EHSAN MALAYSIA.

2. Kami berjanji mematuhi peruntukkan perlembagaan sebagai dan menjadi ahli 

yang berdaftar dan terus berusaha mencapai objektif pertubuhan supaya menjadi sebuah organisasi Melayu yang terulung.

3. Kami akan bergiat secara aktif dalam bidang Ekonomi yang menyumbang ke arah pertumbuhan Ekonomi negara.
Menyokong aktiviti meningkatkan pemilikan harta melalui Yayasan Al Ehsan Malaysia. Meningkatkan pendapatan dan keuntungan dari perniagaan dalam Koperasi AL-EHSAN Bhd.

4. Kami terus mempergiatkan kerja-kerja kebajikan dikalangan ahli-ahli AL-EHSAN Malaysia.

5. Kami berusaha menimba ilmu yang memberi manfaat sesuai dengan keperluan negara bagi menjadi masyarakat yang berilmu dan bermaklumat, kreatif, inovatif dan mempunyai pemikran kelas satu.

6. Kami komited untuk menyediakan tabung bagi membiayai aktiviti pelaburan, perniagaan, ikuiti dan pendidikan...
7. Kami berusaha bersunggu-sungguh untuk menyuburkan semangat perpaduan dikalangan ahli dan juga perpaduan nasional bagi menjamin kehidupan yang makmur, bahagia dan sejahtera...





HALATUJU KAMI


Hala Tuju

Aktiviti AL-EHSANsemenjak ditubuhkan hanya berkisar kepada aktiviti kekeluargaan seperti kenduri kendara, kematian dan sebagainya. Tiada program khusus diatur untuk membangunkan pendidikan maupun ekonomi secara legal dan teratur. Oleh itu tidak ramai ahli-ahli yang mendaftar secara rasmi walaupun mengaku bersama-sama dalam perjuangan itu.
Dengan era baru kepimpinan AL-EHSAN, pelan pembangunan 5 tahun telah dirangka untuk menyahut seruan kerajaan agar NGO memain peranan membangun masyarakat melalui dasar-dasar negara yang telah dirangka.
Untuk itu Koperasi AL-EHSAN dan Yayasan AL-EHSAN telah ditubuhkan. Bagi tujuan penyebaran maklumat dengan kaedah terkini, Laman Web AL-EHSAN didaftar dan dilancarkan di samping Buletin Bulanan AL-EHSAN yang sedang dirangka.
Segala program tersebut tidak akan dapat bergerak sekiranya tiada kefahaman mendalam di kalangan ahli. 
Untuk itu satu modul dan program yang tersusun sedang dirangka untuk mendidik ahli pelbagai peringkat dan lapisan masyarakat sesuai dengan kemampuan masing-masing. AL-EHSAN bertekad untuk menjadi penyumbang terunggul kepada pencapaian dasar serta wawasan kerajaan ke arah Malaysia Maju dan berdaya saing melalui pengeluaran Sumber Daya Manusia yang bersemangat waja, berakhlak, beramanah dan beriman untuk disalurkan ke dalam bidang pembangunan ekonomi yang boleh dijadikan contoh di peringkat dunia.

Untuk mencapai hasrat itu, satu unit khas telah ditubuhkan iaitu UNIT R&D, LATIHAN DAN PERHUBUNGAN AWAM SERTA JUGA UNIT PERANCANG EKONOMI. Unit ini berfungsi untuk mengkaji segala punca masalah dan kelemahan dalam Pertubuhan dan berusaha ke arah pembangunan dan pembaikan. 
Ia juga berperanan mendidik ahli melalui kelas mingguan dan ceramah umum dan berusaha mengadakan perhubungan dengan pihak Media, 
Ahli Politik, badan-badan NGO serta kerajaan sebagai agen perhubungan awam AL-EHSAN MALAYSIA ...

No comments: